tirsdag 11. desember 2012

Forsmak på Lucia

Idag hadde vi en liten forsmak på Luciadagen på Barnas Hus. 
Vi hadde til og med en liten Luciagutt med i dag! :D

Det ble bakt lussekatter og sunget julesanger, og jeg tror alle var fornøyd.

For de som ønsker oppskrift på deigen vi brukte i dag er den her;

Ingredienser:
150 g smør
5 dl melk
50 g gjær
1 g safran eller 1/2 ts gurkemeie
150 g sukker
1/2 ts salt
2 ts kardemomme
13 dl hvetemel

Sånn gjør du:
Smelt smøret. Tilsett melken, Smuldre gjæren i litt av den lunkne melkeblandingen. Bland i resten av væsken.
Bland sukker, salt, kardemomme, safran/gurkemeie og mel. Hell det i væsken og rør sammen til deigen er passe fast. La deigen heve til dobbel størrelse.
Del deigen i 30 emner og rull dem til pølser. Snurr lussekatter. Etterhev i ca 50 min. Pensle med pisket egg/melk  og pynt med rosiner i midten av hver snurr.
Stek lussekattene på 225 grader i ca 7-10 min. 

Jeg hadde deigen vi brukte i dag på kaldheving. Da smelter du bare smøret, lar det avkjøle seg, ha det i kald melk og rør ut gjæren, bland det i alt det tørr og sett den i kjøleskapet over natten. ;) Vi etterhvet vel bare i ca 10 min i dag, så kanskje de blir enda litt større og luftigere dersom deigen ikke skal fraktes i 15 blå før den brukes. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar